מדבירים באוכל

מדבירים באוכל

האם אי פעם חשתם רעב לפני ארוחת הצהריים? כבר מאוחר מדי לארוחת בוקר בריאה, ומוקדם מדי לארוחת צהריים דשנה. אז אתם מחליטים לקפוץ למטבח ולהכין לעצמכם כריך טעים. פתאום אתם מזהים שאתם לא לבד. אתכם במטבח נוכח גם מזיק בלתי רצוי.

מטבחים הם מקומות אידיאליים להתפשטותם של מזיקים. קחו למשל את כל נקודות המחבוא שמציע למזיקים המטבח הביתי, מטבח המסעדה או מטבחו של השף פרטי! לא רק שאורחים לא נעימים ומכוערים אלה עלולים להוות סיכון בריאותי חמור לבני המשפחה או לכול מי שיגיע לסעוד אצלכם, הלקוחות וצוות העובדים, הם עלולים להזיק גם למותג ולמוניטין שלכם כמסעדן או כשף מארח איכותי ויוקרתי.

קיימים כמה סוגי מזיקים במטבח שבהם אתם עלולים להיתקל. הפעם, נתאר 3 שכיחים במיוחד:

נמלים

בגלל גודלן הזעיר, הנמלים יכולות להיות מזיק מסובך לשליטה עד כדי כך שתעדיפו להזמין חברת הדברה במקום להתמודד עם הצרה לבדכם. הנמלים מסוגלות לחדור למטבח דרך סדקים ופתחים זעירים, תוך כדי שהן מחפשות אחר מקלט ומזון. התמודדות עם הנמלים, כמו ההתמודדות עם מרבית המזיקים, היא תהליך דו שלבי:

  • הסרת מקור הבעיה
  • מניעת התרחשות הבעיה מחדש

כאשר הנמלים זוחלות סביב המטבח שלכם בדיוק כשצריך להגיע אליכם שף פרטי עד הבית, חשוב קודם כל לאתר את מושבת המקור שלהם. עליכם לראות היכן נמצאת נקודת הגישה שלהם לתוך המטבח ולאטום סדקים וחורים שמאפשרים להן להיכנס פנימה.

כדי לחסל את הנמלים אפשר להשתמש גם בפיתיונות ובקוטלי חרקים.

כמו בעת התמודדות עם מזיקי מזון אחרים, כמו בעת הדברת עש, יש לשנס מותניים ולהתחיל מיד בפעולות ניקיון קפדניות במטבח. כך אפשר להפחית את הסיכונים לפלישת נמלים. קחו בחשבון שאוכל שנזרק ימשוך אליו את הנמלים, ולכן יש להסיר אותו ולהיפטר ממנו מידית.

זבובים

זמזום הזבובים במטבח עמוס, יכול לעצבן מאוד את צוות העובדים, וכמובן גם להרתיע לקוחות. מלבד הרעש המעצבן, הזבובים עלולים ליצור בעיות בריאות על ידי הפצת פתוגנים וחיידקים על גבי המשטחים בהם הם נוגעים. לדוגמה, הזבובים עלולים להפיץ סלמונלה ולגרום להרעלת מזון בקרב הלקוחות.

בגלל גודלם, לא כל כך קל למנוע מהזבובים מלהיכנס למטבח שלכם. רשת נגד זבובים עשויה להפחית את הסיכון. יחד עם זאת, כדאי לנסות גם לצמצם את האטרקציות המושכות אליהן זבובים. כלומר:

  • אל תשאירו בחוץ אוכל ונוזלים
  • נקו את כל השפכים
  • והסירו את הזבל מיד.
  • לוודא שכל המשטחים מנוקים שוב במקרה שהזבובים באו איתם במגע

המטרה שלכם היא לשמור על מטבח היגייני ונקי בכול עת.

אם לרוע המזל אתם סובלים מהתקפה של זבובים, תצטרכו למצוא את מקור הבעיה, כלומר, את אתר הרבייה, ולנקוט בצעדים כגון:

  • שימוש במכשיר חשמלי לחיסול זבובים שיכול לחסל זבובים עפים, בדרכם לתוך המטבח.
  • תיבות מיוחדות מיועדות לשלוט ביעילות במספר הזבובים השוהים באזור האשפה החיצוני, לפני שיוכלו להיכנס פנימה ולהפיץ מחלות.
  • ייתכן שיהיה צורך להשתמש גם בקוטלי חרקים, אך חשוב להקפיד שהתכשירים בטוחים לשימוש במטבח.

מכת עש

אתם פותחים שקית קמח מלא או קופסת דגנים ומוצאים בהן עש. איכס! איך תוכלו להיפטר ממזיקי מזווה אלה?

העש הוא מזיק שיכול להתקיים בתוך אריזות קמח, דגנים, שעועית יבשה, אגוזים, שוקולד לאפייה, תערובות לעוגה, אורז, אגוזים, פירות יבשים, עשבי תיבול, תה, תבלינים ועוד.

רוב הנזק למוצרים המאוחסנים מתרחש כאשר הזחלים מסתובבים בכמויות אדירות ויוצרים כדורי צואה, עור וקליפות ביצים במוצרי המזון. כדי למנוע מצבים אלה, אפשר לשקול להזמין אנשי מקצועי המתמחים בהדברת עש המזון.

האם עש המזון מזיק לנו?

החדשות הטובות: פרפרי העש לא גורמים למחלות, גם אם מבשלים אותם בטעות ואוכלים כמה זחלים. העש גם לא בורח מהמזונות שלנו כדי ״לאכול״ את דרכו דרך בדים או רהיטים, כפי שעושים מזיקי העץ. העש אוהב את אותם מאכלים שאנחנו וחיות המחמד שלנו אוהבים.

החדשות הרעות: לא קל למגר את העש, במיוחד אם הם סיימו את מחזור חייהם והתפזרו בכול רחבי המזווה.

כמה הצעות לטיפול בעש:

  • להוציא מחוץ לבית את כל המוצרים שבהם שורץ העש. לא לזרוק אותם לפח, אלא אם אתם מתכוונים לרוקן את הפח מיד. אפשר גם לחפור בור בחצר ולקבור בו את המוצרים הנגועים.
  • לא להחזיק זבל נגוע בעש קרוב לבית ולהמתין עד שתגיע משאית האשפה. אלא להרחיק אותה מכם.
  • להסיר מהארונות ומאזורי אחסון המזון את כל הפחים וצנצנות הזכוכית הנגועים בעש. לנקות את המדפים היטב, גם בצדם התחתון, ובין הסדקים.