​סיור קולינרי – הטרנד התיירותי החדש

אוכלוסייה הולכת וגדלה של מטיילים מתעניינת בשנים האחרונות במטבחים השונים בעולם ובתרבות האוכל שמאפיינת מדינות ועמים בכול רחבי תבל. מטיילים אלה מתכננים לעצמם חופשות מיוחדות שבהן הם משלבים סיורים קולינריים.

כדי להבין את הפופולריות הרבה שהפכה מנת חלקם של הסיורים הקולינריים, נסתמך על הדיווח של התאחדות התיירות הקולינרית הבינלאומית – ICTA (International Culinary Tourism Association), לפיו, בין השנים 2006 ל-2013 חל גידול של כ-51% במספר האמריקנים שנוסעים לטייל ומשלבים בנסיעה חוויות ולימודים שקשורים לתחום המזון והמשקאות.

גם טיול וגם קולינריה

חובבי האוכל והיין של ימינו, שנהנים לטייל ביעדים חדשים, יכולים לפנק את עצמם וליהנות מהטוב שבשני העולמות ולצאת לחופשה שכוללת גם טיולים וגם תיירות קולינרית.

ניתן לציין שתי סיבות עיקריות שהביאו להתפתחות הטרנד הקולינרי:

  • אחת הסיבות היא פסטיבלי היין, הבירה והמזון. הפסטיבל הקריבי בטורונטו (Caribana festival), הוא דוגמה טובה לכך. היום, בשנתו ה-48, מושך פסטיבל זה למעלה ממיליון תיירים מכול רחבי העולם, כמעט כמו פסטיבל מרדי גרא בניו אורלינס או קרנבל ריו בברזיל.
  • סיבה אחרת שגרמה לכך שהתיירות הקולינרית החלה לבלוט בשנים האחרונות היא המסמך שהציג לארגונו אריק וולף, נשיא ה-ICTA. מסמך זה שעסק בתיירות קולינרית התפתח לספר שתיעד את העניין ההולך וגובר בתיירות אוכל ויין.

סיורים קולינריים נפוצים גם בארץ. אם למשל תזמינו חופשה באזור הגליל כדי לנצל אפשרויות או אירועים בצפון שקשורים לחוויות אנינות טעם ולטעימות אוכל ויין, תגלו עד מהרה את שפע בתי הבד, יינות הבוטיק, מסעדות השף או החוות המשפחתיות, שמבטיחות חוויה קולינרית גלילית מדהימה.

הרשתות החברתיות והתפתחות הטרנד הקולינרי

מגמה הולכת וגדלה זו באה לביטוי גם בעלייה שחלה בענף הבלוגים והאתרים שעסקו בנושאי מזון. מגזינים מודפסים בעולם הרחיבו את הנוכחות המקוונת שלהם כדי לכסות היקף רחב יותר של מזון, מתכונים ונסיעות. צריך רק להציץ במגזין הידוע Bon Appétit כדי להבין את גודל ההשפעה.

האגודה לתיירות קולינרית באונטריו, קנדה (Ontario Culinary Tourism Alliance) יחד עם Skift (פלטפורמה שמספקת מידע עולמי בכול מה שקשור לנסיעות), פרסמו דוח בשנת 2015 שנקרא "עלייתה של תיירות המזון" ובו ציינו כי תיירות קולינרית מפרסמת מיליוני נושאים בנושאי מזון ומשקאות שמצולמים יום יום באמצעות פלטפורמות חברתיות כמו טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם ובעיקר פליקר. פרסומים אלה מגדילים את המודעות בקרב צרכני הנסיעות לגבי מגוון המטבחים ותרבויות המזון ומדליקים אותם לנסות לחוות חוויות קולינריות אלה בעצמם. אגב, דוח זה היה הדוח הנקרא ביותר בתחום תעשיית הנסיעות.

מה זרז את התפתחותם של הסיורים הקולינריים?

פסטיבלים רבים בעולם מבוקשים מאוד על ידי התיירים, בין אם אלה פסטיבלים שמתמקדים בעיקר בנושא המזון, היין והבירה או פסטיבלים שמציעים, בין שאר הנושאים, גם מאכלים טעימים. בכול מקרה הפסטיבלים משמשים כר נרחב לניצול האוכל מקומי כדרך להוספת ערך לקהל האורחים.

בנוסף, מזון היה תמיד ליבת חווית הנסיעה – טעימת מנות חדשות, מפגש עם מרכיבים בלתי מוכרים, הנאה מהכנסת האורחים המקומית – כל אלה הם דרכים ישירות (וטעימות) מאוד שמאפשרות לנו לחוות את התרבות המקומית האותנטית. תוכניות טלוויזיה שמבוססות על מסעות קולינריים ומגזינים ובלוגים שעוסקים בתחום המזון, יצרו סגנון נסיעות שבו המטבח תופס חלק מרכזי מהטיול או החופשה.

אנשים רבים רוצים לנסוע, לטעום ולראות את הטעמים עליהם קראו, ראו ושמעו... צמיחת נישת התיירות הקולינרית היא מניע עיקרי להרפתקת המזון שאחזה בנו. ואין ספק שהרפתקה קולינרית יכולה להיות שינוי מבורך ממסלולי הנסיעה הסטנדרטיים שלנו.