שף וטכנולוג מזון - מה הקשר בינהם

בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה הולכת וגוברת של שימוש בטכנולוגיה לצורך שיפור איכות המזון. בשל כך, העבודה המשותפת של שף וטכנולוג מזון מהווה בשורה בעולם הקולינריה, כפי שנסביר כעת.

 

טכנולוג מזון – תחום הולך ומתפתח 

אם בעבר השפים נאלצו לבצע בעצמם בדיקות לגבי איכות המזון וחומרי הגלם, כיום רבים מהם מעדיפים לעבוד באופן צמוד עם טכנולוג מזון. טכנולוג מזון הוא למעשה בעל מקצוע בעל הכשרה אקדמאית בתחומי הביולוגיה, כימיה ופיזיקה, ותפקידו אינו מסתכם בביצוע של מחקר אלא מדובר בתפקיד רחב ומרתק הכולל בין היתר בחינה של שיטות וטכניקות לשיפור איכות חומרי הגלם, ולכן הוא מהווה גורם מפתח בעבור שפים אשר מעוניינים לספק במסעדה מזון איכותי ועשיר, בהתאם לסטנדרטים הנוגעים באופן ישיר לשיפור איכות המזון. בשל העובדה כי תפקידו של טכנולוג מזון הוא חיוני, ניתן לראות בשנים האחרונות מגמה הולכת וגוברת מצד שפים אשר מחפשים אנשי מקצוע בתחום, כחלק מהבנה כי רק באמצעותו ניתן לספק לסועדים חוויה קולינרית משמעותית ובולטת.

שותפות מלאה בתהליך של ייצור ושיווק חומרי גלם

לא מעט שפים החלו להשתמש במפעלים לצורך ייצור בלעדי של חומרי גלם. ההבנה הזו התחדדה בעיקר לאור שינויים בהרגלי הצרכנים אשר דורשים לקבל מזון איכותי, בריא וכמה שיותר טרי. לכן, ניתן לראות מסעדות גדולות אשר משתמשות בשירות של מפעלים לצורך ייצור ושיווק של חומרי גלם, החל מפסטות ועד ללחמים. תפקידו של טכנולוג המזון הוא לפקח ולבחון את התהליכים, כל זאת מתוך מטרה לשפר כמו גם להיעזר במחקר ביולוגי המתבצע תוך כדי תהליך הייצור. חשוב להבין כי בלעדיו, לא ניתן למדוד את הערכים התזונתיים או לפקח על התהליך של ייצור חומרי הגלם כמו גם שדרוג של מתכונים קיימים, מתוך הבנה כי  כל שף מעוניין להתפתח ולספק מוצרי גלם איכותיים, ובהתאם לכך נוצרת שותפת מלאה בין השף לבין איש טכנאי המזון, מתוך מטרה לעבוד יחדיו החל מהיבטים של ייצור ועד הגעתו ללקוח, תוך לקיחה בחשבון של תהליכי הקצה אותם צריכים להשלים באופן מדויק – עד לשולחנו של הסועד.

באילו עוד תחומים ניתן להבחין בממשק בין שפים לטכנולוג מזון?

מעבר לענף המסעדות, תחום אשר הולך וצובר תאוצה הוא ללא ספק קייטרינג לאירועים אותו מציעים השפים המובילים בישראל בעבור המגזר העסקי והציבורי. בכדי לקבל רישיון יצרן לקייטרינג, נדרש לעבוד באופן צמוד עם טכנולוג מזון,  בשל היכולת שלו כבעל מקצוע מומחה להיכנס לרזולוציות הנוגעות לקבלת הרישיון ועמידה בתנאים המחמירים. מתוך הבנה כי מדובר באיש מקצוע האמון על פיקוח ובקרה של תהליכי הייצור כמו גם שיפור הערכים התזונתיים, אין יכולת ממשית לקבל את רישיון יצרן קייטרינג, ומשום כך מדובר בתחום ממשיק נוסף המדגים בצורה מצוינת את הקשר בין השף לבין טכנאי המזון בעידן הנוכחי.

לסיכום, העסקה של טכנולוג מזון מהווה חלק בלתי נפרד מהניהול השוטף של כל בית עסק, בין אם מדובר במסעדה ובוודאי כאשר מדובר בקייטרינג מקצועי. האינטרס של טכנולוג המזון הוא ליצור איזון בין הצרכים התפעוליים של בית העסק אך גם לדאוג באופן ממשי לבריאות הסועדים. בשל כך, ניתן לראות כי עם התפתחות ענף הקולינריה תפקידו של טכנאי המזון תופס מקום של כבוד, ולעיתים אף גורם מכריע בנוגע להצלחה של מסעדה או קייטרינג המספק שירותי הסעדה. מדובר בתחום מתפתח ומרתק אשר עתיד לשנות את ענף הקולינריה כפי שהכרנו, בשל פיתוחים טכנולוגיים המשלבים בין ידע בתחומי הביולוגי והפיזיקה – לצורך תהליך ייצור יעיל, חכם ובעל ערכים תזונתיים גבוהים.

אולי תרצה לקרוא גם: