מטבחו של השף – איזה ציוד כל שף חייב להחזיק במטבח?

שפים מיומנים יודעים כי ציוד המטבח הנכון הוא זה המאפשר את ההבדל בין הכנת אוכל באופן מענג או באופן אשר נשכח מיד לאחר הכנתו ואכילתו. פעמים רבות, כדאי להשקיע רק במספר עזרים וציוד שכל שף צריך, בכדי להתחיל לבשל, כמו סכין חיתוך טובה, מקום להקפאה ולשמירת חומרי הגלם והמעדנים כמו מקרר חלביה, סירים איכותיים ועוד. הדבר החשוב ביותר הוא לקנות ולרכוש כלים שהם רב-תכליתיים וכאלה אשר יוכלו להחזיק מעמד לאורך זמן. כך, יש להתמקד בציוד היסודי ובדברים הפשוטים.

ציוד בישול

מחבתות: בכל מטבח של שף חייב להיות מחבת ברזל יצוק, המשמש לאידוי, צלייה, ואפייה. שלא כמו מחבתות קלות אחרות, ברזל יצוק הינו איכותי, אינו נשרט, נשמר לאורך זמן, ומאפשר שמירת חום מעולה. בין אם בוחרים במחבתות יצוקות או סירים גדולים, רצוי לרכוש אותם מחברות גדולות ואיכותיות, בכדי להבטיח את השימוש היעיל בהם לאורך זמן. מעבר לכך, יש לזכור להתאים את גודלם של כלי הבישול למספר הסועדים הממוצע הקיים, כך שלמטב פרטי ניתן יהיה להסתפק בסירים קטנים בעוד ששף המבשל ארוחות גדולות ותדירות, יידרש למחבתות, סירים ותנורים גדולים.

סכינים: יש הטוענים כי אין דבר כזה סכיני שף. ולכן כדאי לבחור את הציוד (ובכלל זה את הסכין) על פי מספר פרמטרים עיקריים: (1) סגנון: האם אתה מעדיף סכין דק-ויכולת תמרון בסגנון מודרני, סגנון מערבי גס וקשוח, או סגנון יפני יותר מדויק ועדין. על פי סגנון הבישול, כדאי יהיה לבחור את שאר הציוד אשר יתאים לסוגי העבודה הספציפית. )2) עיצוב: סכין טוב צריך להיות מכויל על כל היבטיו, מהעקמומיות של הלהב ועד צורת הידית. (3) חומרים: האם כדאי לרכוש מוצרי פלדה או בגימור רך יותר? הגורם החשוב ביותר בבחירת הציוד הוא העדפה אישית. כך שלאחר שיקולי איכות ועיצוב, יש לחשוב מהי העדפה האישית, ומה היית רוצה לראות במטבח שלך.

ציוד אחסנה

ציוד אחסנה כמקרר חלביה או מקררים מקצועיים בכלל, הינם משמעותיים, ולמעשה בלעדיהם טריות המוצרים תוטל בספק. המקררים למיניהם, יכולים לשמש למגוון מטרות, אשר המטרה הראשונה בהם היא אפסון חומרי הגלם או המוצרים המוגמרים, אולם התפקיד השני הוא למטרות תצוגה, כאשר מדובר על מסעדה, קייטרינג או בית עסק אחר. רוב השפים אשר מתגאים במוצריהם ובחדוות היצירה, ישמחו להציג את מרכותם לפני קהל הלקוחות, באופן מתחלף ומעורר עניין.

למקררים החדשניים יהיו מספר מאפיינים אשר יוכלו לשמור על טריות באופן מיטבי, כמו בקרת אקלים. גם במטבח אישי, בו מתבשלים מאכלים רבים, כדאי להשקיע ולהקפיד על מקרר חדשני אשר יוכל לשמור את התוצרים לאורך זמן ובטריות המצופה. השפים ברובם יצפו מהמקררים ומהמקפיאים להיות איכותיים, לווסת את הטמפרטורה ולהתריע על תקלות אם קיימות. מעבר לכך, יש צורך גם בציוד אחסנה אחר כמו ארונות רבים לשמירת כל חומרי הגלם הנדרשים לבישול. כדאי לתכנן מבעוד מזווה המיועד לארונות ייעודיים לסכו"ם, סירים גדולים, מחבתות וציודים קטנים כמו כלי אחסון לתבלינים, כך שהמטבח יהיה מסודר ויאפשר הכנה וגישה קלה למירב המוצרים.