​יין ואוכל – שילוב מנצח

היין הנכון יכול להעלות את טעם המנה לדרגה של שלמות. ולמרות שאין כללים נוקשים לגבי התאמת היין לאוכל, כי בסופו של דבר זה עניין של טעם אישי, יש כמה הנחיות בסיסיות שאניני הטעם ואוהבי המזון מחשיבים כבחירות טובות. אבל אין באמת התאמות יין ואוכל שהן מושלמות.

יש לא מעט שילובים די מוצלחים כשמדובר בזיווג יין עם אוכל, בדיוק כמו שיש מעט מאוד זיווגים שהם ממש גרועים. ומי שיש לו בר יין, בוודאי כבר ערך לא מעט ניסיונות של זיווגים שונים ומשונים ואולי גם הגיע למסקנה המוכרת, שהאוכל והיין לא כל כך משפיעים אחד על השני. הם דרים בשלום בכפיפה אחת, גם אם לא באופן מרגש במיוחד.

נכון, שאחוז צנוע של התאמות מראה שהיין והאוכל מדגישים זה את טעמיו של זה, ואולי גם הטעם של כל אחד מהם ישתפר כתוצאה מכך, אבל זה גם נכון שאחוז שווה של התאמות מלמד על תוצאה הפוכה לגמרי.

כדי לא לפספס בגדול את התאמת היין לאוכל, אם אתם מתכננים ארוחה חגיגית והזמנתם לאירוע שף פרטי, אזי אתם פטורים מהצורך להתמודד עם סוגיה זו אבל, אם מדובר בארוחה ביתית שאתם מכינים בעצמכם, ורוצים ללמוד קצת על אפשרויות ההגשה של יין שמתאים למנה, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם:

  • אל תזווגו חזק עם עדין. זיווג של יין חזק שמכיל אחוז גבוה של אלכוהול או טנין עם מנה עדינה (ולהפך) הוא רק לעתים רחוקות רעיון טוב.
  • חומציות היא בעדכם. אנשים נוטים לחשוש מיינות שמתוארים כבעלי "חומציות גבוהה", כמו Sauvignon Blanc או Muscadet. אחרי הכול, מי רוצה לשתות חומץ? אבל אין יין איכותי טוב יותר מיין חומצי שיתאים לרוטב עשיר, קרמי או גביני, ולמזון או דגים שמטוגנים בשמן עמוק. בנוסף, יינות חמוצים מתאימים מאוד למזונות עם חומץ כמו סלט עם ויניגרט.
  • טנינים מתאימים מאוד לשומן. זאת בשל העפיצות של הטנינים שחוצה את הצמיגות של השומן.
  • הקפידו על הכלל "לא להציג את הכוכב". אם יש לכם בקבוק יין מדהים ואתם רוצים להשוויץ בו, במיוחד יין בציר מבוגר (שנוטה להיות עדין יותר ובעל טעמים פחות ראוותניים), אל תגישו מגוון רחב של מנות מורכבות עם יין זה. מנה פשוטה תאפשר ליין שלכם להיות במרכז תשומת הלב.

האם זה נכון שיש כמה מאכלים שפשוט לא הולכים עם יין או שטעמם מתקלקל בגלל היין?

אכן כן. מזונות מסוימים מכילים תרכובות כימיות שמתנגשות עם יין. הנה כמה דוגמאות:

  • ארטישוק מכיל תרכובת של cynarin, שמתעתע אנשים וגורם להם לחוש טעמים שכלל אינם קיימים בו. עבור רוב האנשים, Cynarin יוצר מתיקות שבכלל לא קיימת, מה שאומר שיין טרי וחמוץ כמו Sancerre, יקבל טעם מוזר, מתוק ונעים (יש אנשים שאצלם תגובת ה-Cynarin מתהפכת והופכת את טעם המזון למר במיוחד).
  • אספרגוס מכיל methyl mercaptan, תרכובת גופרית שנוטה לתת ליין אופי צמחי. יש דגים (כמו בקלה, מקרל ופירות ים) שמכילים רמה גבוהה של יוד ולכן היין האדום לא מיטיב איתם. היוד מגיב עם הטנינים שביין האדום והופך את הטעם של שניהם, הדג והיין, לטעם מתכתי ונורא למדי.
  • לבסוף, קשה גם לזווג יין לחלמונים כי הם נוטים לכסות את החיך ולהרוג את הטעם.

מעוניינים ליהנות מארוחה טעימה שעושה שילוב מנצח שבין יין ואוכל? צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם!

פילה בקר וכבד אווז ברוטב יין. שף עד הבית
פילה בקר וכבד אווז ברוטב יין. שף עד הבית
פרלין שוקולד וויסקי. קינוחים לאירוע בבית
פרלין שוקולד וויסקי. קינוחים לאירוע בבית
ארוחת גורמה ויין
ארוחת גורמה ויין