לארוחה חדה ומדויקת – איך לבחור סכין שף מקצועית?

כל טבח שמכבד את עצמו, מבין שעליו להצטייד בסכין שף מקצועית, אשר תלווה אותו לאורך הבישול. אך לא כולנו נולדנו ישר עם ידע וניסיון בתחום הסכינים. לא כולנו מבינים מיד באיזו סכין עלינו להשתמש, איזו סכין תחתוך טוב יותר ואיך נדע מה מתאים לנו אישית. לכן המדריך הזה יעשה קצת סדר חותך בבלאגן.

מהי סכין שף ואיזו מתאימה דווקא לנו?

סכין שף היא סכין מטבח מקצועית, אשר מתחלקת למספר סוגים לפי הצורך שלה. כל סכין מיועדת למטרה שונה. בזכות סכין השף כל פעילות במטבח הופכת לקלה ויעילה יותר. למרות שסכינים אלו מכונים 'סכיני שף', יש אנשים אשר לאו דווקא עוסקים בבישול מקצועי ועדיין בוחרים בסכין זו מפאת הנוחות ויתרונותיה הרבים. בשנים האחרונות תחום הקולינריה והבישול הופכים ליותר ויותר פופולריים.

לפני שתיגשו לרכוש את הסכין, שאלו את עצמם איזה סוג אוכל אתם מבשלים הכי הרבה במטבח, ואיזו סכין וודאי תתאים לכם יותר. האם אתם צריכים את הסכין לחיתוך דק, מדויק ונוח שיעזור לכם לחתוך מזון כמו ירקות ופירות, או דווקא לחיתוך מזון גדול יותר כמו בשר ודגים. בשני המקרים, תתאים סכין אחרת.

כיצד ואיפה עלינו להתחיל לחפש סכין שף?

איך לא – חפשו את סכיני השף בחנויות לסכינים מקצועיות. חנויות כאלה כוללות מבחר מגוון מאוד של סכינים, ויוכלו אף להדגים לכם כיצד משתמשים בהן ומה בדיוק הן חותכות, ואיך. כמובן, יש הבדל עצום בין סכין בתצוגה לבין ההרגשה בעת השימוש בה. יחד עם הסכין, רצוי לרכוש כלי השחזה טוב כך שתוכלו לשמור היטב על איכות הסכין לאורך זמן.

בבחירת הסכין, שימו לב לחלקיה:

אחיזת הסכין – מאוד חשוב לאחוז נכון את הסכין. וודאו כי הסכין נוחה לכף ידכם, אינה מעוררת בכם פחד ועושה רושם של סכין מקצועית.

גודל הסכין – לסכיני שף גדלים שונים. רוב הבשלנים הביתיים בוחרים בסכין אשר גודלה לא עולה על 20 ס"מ. ככל שהלב גדול יותר, כך הסכין מסוגלת לחתוך כמות רבה יותר- ועם זאת עלולה לעורר בכם פחד בעת השימוש בזה. יש לשים לב לסכין שגורמת לכם להרגשה נוחה. היוועצו עם איש מכירות בחנות לגביי עניין זה.

משקל הסכין- לכל סכין משקל משלה. יש החושבים כי סכין כבדה יותר חותכת בקלות יותר, ויש החושבים ההפך – סכין קלה יותר חותכת מהר יותר. כלל זה אינדיבידואלי לכל אחד, כך שאין פה נכון או לא נכון, הכול עניין של ניסיון אישי.

כיצד נזהה שאכן מדובר בסכין שף?

שימו לב לידית של הסכין. עליה להיות מרווחת בחלק התחתון שלה, כדי שלא תיפצעו באצבעותיכם בזמן החיתוך. חלק מהסכינים כוללים ידיות עם שקעים מיוחדים אשר בזכותן האחיזה נוחה הרבה יותר בעת השימוש בה. בנוסף, בדקו את העקב של הסכין – עליה להיות החלק הכבד יותר של הלהב. חלק זה נועד לשימוש כבד יותר בעת החיתוך. עמוד השדרה של סכין שף היא החלק העליון של הלהב. בנוסף, יש לשים לב כי קצוות הסכין משויפים וחדים מספיק.

מהי סכין שף יפני?

סכין כזו היא בדרך כלל קלה יותר בעת אחיזתה, ובעלת להב דק יותר מסכינים אחרות. בשל עובדה זו, השימוש בסכין יפנית הופך לקל ומדויק יותר. מצד שני, יש לקחת בחשבון כי סכין כזו אומנם תחתוך במהירות וביעילות מזון דק אך בו בזמן, היא לא תמיד תתאים לחיתוך מזון גס וקשה, כמו עצמות או קליפות קשות.

קיימים סוגים רבים של סכינים ובהתחלה נמצא את עצמינו הולכים קצת לאיבוד .אין מה לחשוש, אלא להמשיך ולהתנסות עד שנרגיש שמצאנו את הסכין המתאימה לנו אישית.


המאמר נכתב באדיבות היקארי המשווקת סכיני שף יפניים

אולי תרצה לקרוא גם: